Isus poziva srebroljupce
Mk 2,13-17; Lk 5,27-32
Pripremio: fra Ivan Šarčević
Subota, 8. listopada 2011.
U crkvi svetoga Luja IX. ili Luja Francuskoga u Rimu, crkvi ponosu
Francuza, slikar Caravaggio (1599/1600) naslikao je tri slike o svetom Mateju Evanđelistu.
Jedna predstavlja Matejev poziv, druga njegovo nadahnuće za sastavljanje
evanđelja o Isusu Kristu a treća Matejevo mučeništvo.
Slika izabranja, Matejeva poziva, jedna je o od najpoznatijih Caravaggiovih
slika. Carinik Levi sjedi za stolom u carinarnici i s drugim kolegama
razdjeljuje namaknuti novac od carinjenja. Levi, naime, dolazi iz Kafaranuma,
pograničnoga grada između Galileje i Sirije, u kojem je bila granična carina i
carinarnica. Poznato je da su carinici uz bludnice bili najozloglašeniji javni
grešnici Isusova vremena jer su bili prevaranti i služili se kriminalnim
rabotama.
I Caravaggio prikazuje kako se Matej, iznenađen kao i drugi nenadanom
posjetom, okrenuo prema dvojici ljudi koji ulaze u carinarnicu u nezgodno
vrijeme. U desnom pak dijelu slike su ta dvojica stranaca, Isus i njegov učenik
Petar. Petar je u prvom planu. Iza njega je Isus s jasno umjerenim pogledom i
desnom rukom koja slijedi svjetlo pokazuje na Mateja. Matej, pak, osvijetljen u
tamnoj carinarnici, kažiprstom lijeve ruke ukazuje na sebe i pita Isusa, zar
ja, zar mene pozivaš. U evanđelju stoji kako mu Isus samo veli: Hajde za mnom!
Izbor carinika Levija, sina Alefejeva, kasnije prozvana Mateja jedna je od
iznimnih evanđeoskih zgoda. Taj u prijevarama i srebroljublju ogrezli državni
službenik, sklon makinacijama s vlastima i zloupotrebi položaja, odaziva se
Isusu. Vodi ga čak svojoj kući, ugošćava ga, što onda izaziva buru osuda
pravovjernih. Isus je na to opet izričit: „Ne treba zdravima liječnik, nego
bolesnima. Nisam došao da zovem pravednike, nego grešnike.“ Matej postaje jedan
od dvanaestorice Isusovih učenika i njegov vjerni nasljedovatelj.
Poznata zgoda, poznate riječi. I danas ima što većih što manjih carinika,
što javnih što skrivenih srebroljubaca. I danas ima Levija koji se, u blizini
oltara i svećenika, lažno prikazuju kao obraćenici, nikada ne postaju Mateji
nego ostaju ili postaju Jude, srebroljupci čitava života. No, i danas ima onih
koji su se obratili, ostavili zgrtanje novca i svoj novac podijelili drugima.
Ima onih kojima sama crkva i svećenici priječe da se obrate kako je i
Caravaggio prikazo Petra, simbol Crkve, kako s rukom čuđenja i suzdržanoga
negodovanja i sam pita Isusa: Pa zar baš njega izabireš?
S novcem je čovjek uvijek u napasti i opasnosti. Ničemu se toliko ne može
robovati. Čak se može i Isusa i njegovo evanđelje tržiti, unovčiti i zarađivati
na njima. Ipak, kako god bilo, možda i ne primjećujemo da već danas, sada, baš
sada, Isus ulazi u našu carinarnicu; svjetlo njegove ruke pada na nas, zove
nas, baš mene, da pođem za njim. Zar nije vrijeme da to primijetimo, da
odlijepimo svoje ruke od novca, da ugostimo Isusa usprkos protivljenju mnogih i
u crkvi i izvan nje, i da krenemo novim, slobodnim putom, oslobođeni pohlepe za
novcem i osjetljivi za nevolje potrebitih.